Велике значення має підготовка: спробуйте знайти зручний для себе час. Зверніть увагу на свій стан — чи ви готові говорити на цю тему? Бажано, щоб ви були у спокійному врівноваженому стані. Зверніть увагу на емоційний стан дитини.
Знайдіть час і вислухайте думку або запит дитини. Дайте дітям можливість говорити, коли вони цього хочуть, навіть якщо ви зайняті чимось іншим. Заохочуйте їх розповідати вам, що вони знають, що відчувають, і дайте змогу поставити вам запитання.
Врахуйте вікові потреби дитини під час розмови. Старшим дітям знадобиться більше деталей, що таке війна, що саме відбувається під час війни. Не бійтесь говорити про наслідки. Розуміння повної картини того, що відбувається, допомагає боротись з тривогою та відчуттям невизначеності. Молодші діти можуть бути задоволені просто розумінням того, що іноді країни воюють та розмова не потребуватиме деталізації.
Ви можете придумати метафори, які підходять для опису того, що відбувається. Це значно полегшує сприйняття. Наведіть приклад з художньої літератури, казки.
Будьте в курсі, зберігайте спокій і відповідайте на запитання чесно. Почніть із простої інформації – занадто багато деталей може перевантажити вас і викликати занепокоєння. Говоріть з дитиною про те, що вона відчуває. Важливо, щоб у розмові дитина відчувала підтримку. Вона не має почуватися засудженою або проігнорованою . Коли діти мають можливість відверто й чесно говорити про те, що їх засмучує, вони відчувають полегшення. Нагадайте їм, що це не їхня проблема й дорослі в усьому світі наполегливо працюють, щоб виправити це. Діти не повинні почуватися винними, граючи, зустрічаючись із друзями та роблячи те, що робить їх щасливими.
Дайте дітям практичний спосіб допомоги іншим. Наприклад, вони можуть написати листи подяки військовим або створити малюнки для підтримки постраждалих від війни, допомагати у плетінні маскувальних сіток або виготовленні окопних свічок тощо. Діти, які мають можливість допомогти, можуть відчути, що вони не безпорадні і є частиною розв’язання цього питання.
Пройдіть діагностику за категорією